Welke motorhelm past het beste bij je?

Welke motorhelm moet ik kiezen?

Een motor aanschaffen doe je niet zomaar. Daar komt nog veel bij kijken. Je moet je motor verzekeren, het juiste rijbewijs hebben en een goede helm hebben die is goedgekeurd en dus veilig genoeg is. Als je al hebt rondgekeken voor een helm heb je vast al het enorm grote aanbod gezien. Ben je overweldigd? Geen probleem, hier bespreken we de verschillende categorieën helmen en waar je rekening mee moet houden zodat je de juiste helm aanschaft.

Types helmen

Ruwweg heb je drie verschillende soorten helmen. De open helm, systeemhelm en integraalhelm.

Open helm

Deze wordt ook wel een jethelm genoemd. Hij beschermt je schedel maar laat je kin in de buitenlucht. Als je dus van een beetje luchtigheid en vrijheid houdt bij een helm, past deze zeker bij je! Nadelen zijn dan wel weer dat de lucht behoorlijk luid kan zijn en de onderkant van je gezicht niet beschermd is tegen bijvoorbeeld vliegen en steentjes.

Systeemhelm

Deze helm zit tussen de twee andere in. Je kunt namelijk het kinstuk omhoog doen. Wil je hem dus helemaal om je hoofd hebben? Dan kun je hem dicht laten en ben je volledig beschermd. Wil je genieten van een beetje lucht en vrijheid? Doe dan het kinstuk omhoog. Hij is dus wat flexibeler dan de andere twee, maar de nadelen zijn wel weer dat ze wat zwaarder zijn en ook veel wind vangen als je hem open hebt. Ook is het belangrijk te letten op het veiligheidskeurmerk. Deze geldt niet altijd als je je helm open hebt.

Integraalhelm

Hier kun je alleen het vizier van omhoog klappen. Voor de rest zit hij helemaal om je hoofd heen om je te beschermen. Hij is dus wel het allerveiligst. Verder zijn ze ook heel stil, omdat er maar weinig wind doorheen komt. Er zitten hier en daar wel sleufjes en gaatjes om de helm te ventileren.

Communicatie

Luister je graag muziek, bel of praat je vaak terwijl je aan het rijden bent? Dan moet je daar ook rekening mee houden wanneer je een helm koopt. Sommige helmen hebben communicatiesets ingebouwd, sommige niet vanwege veiligheid. Let er dus goed op.

Keurmerk

Elke helm moet goedgekeurd worden door de ECE. Dit is de Economic Commission Europe. Zij stellen richtlijnen op waar helmen minimaal aan moeten voldoen. Je herkent een goedgekeurde helm aan het label op de kinriem. Eerst zie je de letter E met een nummer erachter in een cirkel. Het nummer geeft het land aan waar de helm gekeurd is. Het nummer voor Nederland is 4. Verder staat er ook nog ECE 22-05 op de helm. 22 staat voor richtlijn 22, hierin staan de minimumeisen waar een motor- of scooterhelm aan moet voldoen. 05 staat voor de versie van de keuring. De eerste versie, ECE 22-02 werd in 1982 geïntroduceerd. We zijn nu dus al een aantal versies verder. Er zijn ook nog andere keurmerken, maar het keurmerk van de ECE wordt wereldwijd het meest gebruikt. Let wel op, er kan zeker wel verschil in kwaliteit zitten tussen helmen die zijn goedgekeurd. De ECE stelt alleen minimumeisen op.

Natuurlijk zijn er nog meer factoren die meespelen bij de aanschaf van een motorhelm, zoals prijs en kwaliteit. Maar met deze informatie ben je al een heel eind op weg. Rij voorzichtig!